Document gràfic
35-54
El Viaje óptico por España d’Onofre Alsamora (1846-1851).
Conservació-restauració d’una col·lecció de vistes òptiques translúcides del Museu del Cinema (Girona).
Publicades
28-03-2022
Resum
Al llarg de la història es va realitzar una cerca, per part dels artistes, de diferents efectes il·lusoris amb la finalitat de
representar la realitat; es varen desenvolupar diferents aparells que ajudaren a aconseguir aquesta imitació perfecta
de la natura, fins a l’aparició de la fotografia. Alguns aparells es basen en la denominada “màgia artificial”, que se
serveix de l’habilitat de crear efectes il·lusionistes pintats, dibuixos o gravats. És en aquesta categoria on s’engloben
les vistes òptiques d’Onofre Alsamora, objecte d’aquest estudi.
La idiosincràsia de les vistes òptiques translúcides, pensades per ser observades a través de la lent de la caixa d’òptica
i amb efectes canviants en funció de la il·luminació recto-verso, condiciona el seu tractament, tant en el moment
de la seva restauració com de la seva exposició, i obliga a conèixer a la perfecció la manufactura i els elements
constitutius per tal de triar meticulosament els materials d’intervenció i obtenir-ne un resultat òptim.