No 20 (2021)

Document gràfic

35-54

El Viaje óptico por España d’Onofre Alsamora (1846-1851).

Conservació-restauració d’una col·lecció de vistes òptiques translúcides del Museu del Cinema (Girona).

  • Berta Blas i Roig
  • Elisa María Díaz González
  • Montse Puigdevall Noguer

Publicades

28-03-2022

Resum

Al llarg de la història es va realitzar una cerca, per part dels artistes, de diferents efectes il·lusoris amb la finalitat de

representar la realitat; es varen desenvolupar diferents aparells que ajudaren a aconseguir aquesta imitació perfecta

de la natura, fins a l’aparició de la fotografia. Alguns aparells es basen en la denominada “màgia artificial”, que se

serveix de l’habilitat de crear efectes il·lusionistes pintats, dibuixos o gravats. És en aquesta categoria on s’engloben

les vistes òptiques d’Onofre Alsamora, objecte d’aquest estudi.

La idiosincràsia de les vistes òptiques translúcides, pensades per ser observades a través de la lent de la caixa d’òptica

i amb efectes canviants en funció de la il·luminació recto-verso, condiciona el seu tractament, tant en el moment

de la seva restauració com de la seva exposició, i obliga a conèixer a la perfecció la manufactura i els elements

constitutius per tal de triar meticulosament els materials d’intervenció i obtenir-ne un resultat òptim.

Agències de suport:

Aquesta investigació no va comptar amb finançament

Paraules clau:

vistes òptiques, litografies, paper japonès, conservació, restauració