No 14 (2015)

Materials i tècniques artístiques

27-40

Estudi de les colradures sobre or i plata del retaule barroc de sant Ruf de la catedral de Santa Maria de Tortosa

  • Carme Clemente Martínez
  • Nati Salvadó Cabré
  • Salvador Butí Papiol
  • Trinitat Pradell i Cara

Publicades

31-05-2016

Resum

Els segles XVII i XVIII són el moment de màxim esplendor a tota Europa en l’ús de les colres de colors. La tècnica de les colres de colors sobre fulls d’or o plata de l’època barroca està poc estudiada des del punt de vista de la història dels materials, de la tècnica i de la seva conservació. Es desconeix realment l’aspecte inicial que tenia un revestiment pictòric transparent destinat a imitar l’or, les pedres precioses, els esmalts o les teles luxoses. La fragilitat i l’envelliment dels materials amb el pas del temps, conjuntament amb les condicions ambientals adverses o les intervencions desafortunades, han fet que ens trobem amb una policromia deteriorada que de vegades no es pot ni identificar. Ens cal determinar amb exactitud els materials compositius i entendre com s’han generat els processos de degradació, per poder decidir i aplicar correctament els tractaments de conservació i restauració més adequats segons la problemàtica específica que presenta aquest tipus de policromia.
El present article és una mostra del projecte d’investigació que està duent a terme un equip pluridisciplinar sobre les colradures del conjunt retaulístic barroc de la catedral de Santa Maria de Tortosa. Concretament es centra en l’estudi del retaule de sant Ruf.

Agències de suport:

Aquesta investigació no va comptar amb finançament

Paraules clau:

colra, retaule barroc, resina de pi, verd de coure, pigment laca carmí, full de plata